Ny underhållsplan sätter kundnöjdhet i fokus

AF Bostäder har tagit fram en ny underhållsplan som ska användas till att förutse, simulera, kostnadsberäkna och planera kommande underhåll. Det viktigaste är att genomföra projekten med bibehållen kundnöjdhet.

AF Bostäder lanserade sin första underhållsplan 2003. Sedan dess har otaliga projekt genomförts för att rusta upp bland annat fasader, fönster, balkonger, utemiljöer, cykelparkeringar, trapphus och inte minst samtliga av AF Bostäders korridorkök.

– Då hade vi som mål att säkerställa våra bostäders attraktivitet, säger Rose-Marie Stolpe, fd. förvaltningschef på AF Bostäder. Våra köks- och utemiljöprojekt är bra exempel från den perioden. Vi planerade, testade och designade oerhört noga för att skapa trivsamma och hållbara miljöer, specifikt anpassade för studenter. Kundnyttan var uppenbar, alla kunde se vilka förbättringar vi gjorde.

Den nya underhållsplanen, som togs fram 2017, är mer detaljerad och riktar in sig mer på fastigheternas tekniska installationer. Nu handlar det om att återställa funktioner som uppnått sin tekniska livslängd. Planen specificerar enskilda byggdelar som fasader, fönster och dörrar, yttertak, hissar och installationer. Varje byggdel bryts ned till komponenter, mängd, installationsår eller tidpunkt för senaste åtgärd, teknisk livslängd, vilken åtgärd som ska utföras samt uppskattad kostnad.

– Nu har vi ett styrdokument som hjälper oss i vårt framtida budgetarbete med analys och planering, säger Rose-Marie Stolpe. Vi vet vad vi ska göra, när vi ska göra det, var vi ska göra det, vad det kommer att kosta och vilka personalresurser som krävs. Under 2018 ska vi utveckla ett systemverktyg där vi kan simulera olika skeenden och göra konsekvensanalyser beroende på vilka projekt vi väljer att prioritera. Vi blir mer proaktiva, får högre beredskap och kan minimera akuta åtgärder.

Det framtida underhållet innebär nya utmaningar för AF Bostäder. Först och främst måste AF Bostäder ha rätt kompetens som beställare, och dedikerad projektledning. Lösningarna ska vara hållbara socialt, ekonomiskt och miljömässigt. Entreprenörerna ska ha uthålligheten att driva fleråriga underhållsprojekt på studentbostadsområden, med förståelse och respekt för studenternas studiemiljö. Slutligen viktigast av allt: Projekten ska genomföras med bibehållen kundnöjdhet.

– Vi jobbar intensivt med frågor som rör kundnöjdheten, säger Rose-Marie Stolpe. Ska kunden bo kvar, eller ska vi evakuera? Hur löser vi trygghet och bekvämlighet under perioder där kunderna har tillfälliga toaletter och kök på annan plats? Hur genomför vi en omflyttning på bästa sätt? Vilken entreprenadstorlek är optimal, ett trapphus eller en hel fastighet i taget? Inga projekt startas förrän vi vet att vi har gjort allt vad vi kan för att underlätta för våra kunder.

– Genom planering och samordning kan vi minimera störningarna, och i några fall inkludera insatser som innebär ett lyft för våra kunder. Ett bra exempel är vårt senaste pilotprojekt på Studentlyckan, där en kombination av flera åtgärder genomfördes på kort tid, samtidigt som kunderna fick en standardhöjning, bland annat i form av nya kök. I samma projekt lärde vi oss också att kommunikation och tillgänglighet är viktigt. Att vi har projektledare som finns nära, och som snabbt kan besvara kundernas frågor personligen, det gör mycket för kundnöjdheten, säger Rose-Marie Stolpe.

Rose-Marie Stolpe
fd. Förvaltningschef

För studenter

Lund – Sveriges bästa studentstad

AF-familjen och Studentlund erbjuder ett studentliv som är unikt i Sverige. Den starka relationen till studentlivet är en framgångsfaktor och engagemanget är stort.

För studenter

Så sätts hyran

Hyran sätts i två steg. För det första handlar det om att hyresintäkterna ska täcka AF Bostäders kostnader. För det andra handlar det om hur kostnaderna ska fördelas på de enskilda bostäderna.

För studenter

Rent, snyggt och tryggt!

För många av studenterna är bostaden hos AF Bostäder det första egna hemmet. Att de kan känna sig trygga är helt avgörande för upplevelsen av studentboendet – och högt prioriterat av AF Bostäder.

För studenter

Bomben – studentens röst på AF Bostäder

AF Bostäder har en egen studentbostadsombudsman, även kallad Bomben. Bomben ansvarar för studenternas inflytande i boendefrågor.

För studenter

AF-familjen står för Sveriges bästa studentliv

Studenternas bästa är det bästa för Lund. Studenterna är vår uppdragsgivare och genom att fortsätta stärka relationerna med AF-familjen och Studentlund kan vi fortsätta leverera bra produkter och tjänster.

För studenter

Störst går inte först!

För att stå i vår bostadskö ska du vara antagen vid Lunds universitet, och studera aktivt (och helst flitigt). De årliga studiekontrollerna frigör ett stort antal bostäder åt aktiva studenter.

För studenter

Ny inredning underlättar städning och källsortering

Sedan 2005 driver vi projektet Rent och snyggt – en ambitiös satsning för att hålla trivseln i korridorboendena på toppnivå.

För studenter

Ny webb för supermobila kunder

Vi är något av en pionjär vad gäller bostadsuthyrning på nätet och sedan många år är företagets uthyrning och tjänsteutbud i princip 100 % digitalt. 2015 fick webbplatsen ett välkommet lyft.

För studenter

Egendesignat kundsystem gör livet lättare för studenterna

Varje år byter 3 000 lägenheter och korridorrum hyresgäst. Med så stor och intensiv administration krävs marknadens bästa teknik för att kunna erbjuda studenterna bästa tänkbara service.

För studenter

Karnevalens huvudsponsor – ett företag mitt i studentlivet

2014 fick AF Bostäder äran att stå bakom karnevalen i rollen som huvudsponsor. Ett rent nöje för ett bostadsföretag mitt i studentlivet.

För studenter

7 500 hyresgäster fick världens snabbaste bredband

Ett viktigt skäl till att studenter gärna bor hos oss är att IT-infrastrukturen sedan många år håller högsta kvalitet. Därför började vi 2013 erbjuda upp till 1 Gbit per sekund - utan extra kostnad!