Gå vidare till innehåll Gå vidare till navigering
""

AF Bostäder har utsetts till Sveriges bästa studentbostadsföretag 2023!

16 maj, 2023

AF Bostäder är stolta och glada över att ha vunnit ”Nöjd Studbo 2023” i kategorin Live över 2000 studentbostäder. Undersökningen genomförs av Origo Group och ger studenterna möjlighet att uttrycka sin åsikt om sitt boende och hyresvärden. Årets NKI-resultat på 76 är en förbättring jämfört med föregående år och innebär att vi placerar oss högst i kategorin stora studentbostadsföretag.

AF Bostäder arbetar ständigt mot sin vision att vara Sveriges bästa studentbostadsföretag och kundundersökningen är ett av flera verktyg som används för att förbättra boendekvaliteten. Enkäterna skickas ut löpande under året och alla studenter som bor hos AF Bostäder har möjlighet att besvara enkäten varje år. Resultaten från undersökningen används som ett verktyg för att förbättra vår service och erbjuda ännu bättre bostäder till studenterna.

Priset för Sveriges bästa studentbostadsföretag delades ut på Nöjd Studbo-dagen i Örebro den 11 maj. Vi på AF Bostäder vill tacka alla studenter som tar sig tid att svara på enkäten och för alla fina omdömen. Ett stort tack också till våra medarbetare som gör ett fantastiskt jobb för att möta studenternas behov! Vi kommer fortsätta att arbeta för att erbjuda studenterna ett så bra boende som möjligt.

Resultatet i korthet

  • Med ett ambassadörsindex så kallat Net Promoter Score (NPS) på 63 hamnar AF Bostäder i topp i branschen. Genomsnittet för de andra studentbostadföretagen som deltar i undersökningen är 38.
  • På frågan om hur nöjda studenterna är med AF Bostäder som hyresvärd, landar resultatet på 7,9 (jfr. rikssnitt 7,5, skala 1–10).
  • Trygghet på bostadsområdena prioriteras högt både av AF Bostäder och studenterna. Därför är resultatet på 4,6 (jfr rikssnitt 4,3, skala 1–5) extra glädjande!
  • Bostadens temperatur får lägre omdömen och hamnar på 3,5 (jfr rikssnitt 3,4, skala 1–5).
  • Korridorboende anser att samarbetet fungerar bra, resultat 4,1 (jfr. rikssnitt 3,2, skala 1–5). Men, de ger lägre betyg på frågan om det är rent och fräscht i det gemensamma köket, resultat 3,4 (jfr rikssnitt 3,2, skala 1–5).
  • Studenterna ger höga betyg för tillgång till tvättider, resultat 4,1 (jfr rikssnitt 3,6, skala 1–5). Även städning av trapphus (4,2) och skötsel av utemiljön (4,4) får höga betyg.
  • Höga betyg ges även för personalens bemötande, hemsida, felanmälan, information och hantering av ärenden.
  • Upplevelsen av boendet som prisvärt i relation till hyran får betyget 3,7 (jfr. rikssnitt 3,4, skala 1–5).

Resultaten baseras på insamlade svar under perioden 1 april 2022 – 31 mars 2023.